Siirry suoraan sisältöön

Syöpäsäätiö: Roosa nauha nousi hyväntekeväisyyskeräysten ykköseksi

(Syöpäsäätiö 9.8.2018)

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräys on noussut tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisten mielikuvissa kaikkein mieluisimmaksi lahjoituskohteeksi. Roosa nauha on kärkisijalla, kun katsotaan usean mielikuvatekijän yhteisvaikutusta. Roosa nauhan vahvuuksia ovat muun muassa näkyminen julkisuudessa, toiminnan luotettavuus, asiantuntemus ja vaikuttavuus. Roosa nauha nousi tutkituista 35 järjestöstä ja keräyksestä kärkeen myös kokonaismielikuvassa.

Syöpätutkimukseen varoja keräävä Roosa nauha on kasvattanut merkittävästi tunnettuuttaan ja tukijoiden määrää viime vuosina. Roosa nauhan suosio on ymmärrettävää, sillä vakavien sairauksien hoito ja ennaltaehkäisy on ollut suomalaisille kaikista mieluisin hyväntekeväisyyskohde jo vuosia.

Suomalaisten mielikuvia hyväntekeväisyydestä tutki Taloustutkimus Oy maalis-huhtikuussa 2018. Kyselyyn vastasi 3 501 suomalaista. Suomi tänään -kyselytutkimuksen mukaan yhä useampi suomalainen on tukenut sairauksien hoitoa ja ehkäisyä viimeksi kuluneen vuoden aikana. Syöpäsäätiö on vahvasti tuonut esiin tarvetta turvata tutkimusrahoitus, sillä syöpätutkimuksen julkinen rahoitus on vähentynyt merkittävästi viime vuosina.

Syöpäsäätiö on järjestänyt Roosa nauha -keräyksen lokakuussa vuodesta 2003 alkaen. Roosa nauha -keräys käynnistyy 16. kerran 27.9. Nauhan suunnittelijoina ovat olleet muun muassa Duudsonit ja Michael Monroe.

Roosa nauhalla kerättiin viime vuonna lahjoituksia syöpätutkimukseen kaksi miljoonaa euroa. Roosa nauha -varoista tuetaan ensisijaisesti rintasyövän tutkimusta, sillä se on yleisin syöpä Suomessa. Syöpätutkimuksen ansiosta muun muassa vaikeasti hoidettavat rintasyövät eivät nykyisin uusiudu entisen lailla ja levinnyttä rintasyöpää sairastavien elossaoloaika on pidentynyt.