Osallistu Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen arpajaisiin ja teet hyvää!

Laura ja Mikko sekä pojat Antti (vas.) ja Leo osallistuivat lapsisyöpäperheiden kurssille.

(4.9.2024)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää arpajaiset, joiden tuotto käytetään kurssien järjestämiseen. Osallistumalla arpajaisiin voit voittaa 3 000 euron arvoisen S-ryhmän lahjakortin!

Jokaiselle Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenelle on lähetetty keskiviikkona 4. syyskuuta postitse kirje, joka sisältää viisi kappaletta kuuden euron hintaisia arpoja. Arpajaisten päävoittona on 3 000 euron arvoinen S-ryhmän lahjakortti. Lisäksi arvotaan yli 25 000 muuta palkintoa.

Arpajaisten tuotolla järjestetään kurssi lapsisyöpäpotilasperheille ja kurssi perheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää. Mikäli tuottoa saadaan riittävästi, myös hematologista syöpää sairastaville järjestetään kurssi.

Rahoitusleikkaus iskee kursseihin

Lapsen sairastuessa syöpään koko perheen arki muuttuu. Lounais-Suomen Syöpäyhdistys on järjestänyt vuosikymmenten ajan ainoana yhdistyksenä koko Suomessa lapsisyöpäperheille Kelan rahoittamia kursseja, jotka auttavat löytämään voimavaroja raskaan arjen keskelle. Kurssit ovat sopineet myös eristyksissä oleville lapsille, joiden elämä infektioriskin vuoksi on täysin tauolla – he eivät voi käydä normaalisti koulussa tai päiväkodissa eivätkä he voi osallistua harrastuksiin tai tavata kavereitaan.

– Pojallamme Antilla todettiin akuutti lymfaattinen leukemia helmikuussa 2020. Se oli pysäyttävä hetki. Hänen hoitonsa olivat vielä kesken, kun osallistuimme kuntoutusohjaajamme rohkaisemana perhekurssille. Toivoimme, että pääsisimme kurssin aikana tutustumaan muihin perheisiin. Vertaisten kohtaaminen oli perheellemme äärimmäisen tärkeää. Saimme muun muassa vaihtaa kokemuksia muiden vanhempien kanssa, perheensä kanssa kurssille osallistunut Laura kertoo.

– Myös Antin ja hänen veljensä Leon oli tärkeää tavata muita ikäisiään ja nähdä, että on myös muita perheitä, joissa sairastetaan, Laura jatkaa.

Ensi vuodesta lähtien näitä infektioriskittömiä kursseja ei pystytä enää järjestämään, sillä Kelan kurssiuudistuksen vuoksi perhekursseille osallistuu jatkossa myös muita sairauksia kuin syöpää sairastavia lapsia.

– Infektioriskin vuoksi perheet eivät uskalla osallistua kursseille. Me haluamme järjestää myös tulevaisuudessa kursseja, joille koko perhe voi tulla turvallisin mielin, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhetyön asiantuntija Pia Ilves sanoo.

Valtion rahoitusleikkausten vuoksi syöpää sairastavan vanhemman ja hänen perheensä kurssien tulevaisuus on vaakalaudalla. Perheet toivovat sydämestään, että kursseja järjestettäisiin, sillä ne tukevat koko perhettä kuormittavassa tilanteessa. Vertaistuki on myös lapselle merkittävä asia. Kokemus siitä, että on myös toisia lapsia, joiden vanhempi sairastaa syöpää, kantaa elämässä
pitkälle.

Lounais-Suomen syöpähdistys on tukenut myös hematologista syöpää sairastavia järjestämällä heille omia kursseja, mutta Kelan kurssiuudistuksen vuoksi juuri heille tarkoitettuja kursseja ei enää tulla järjestämään.

Osallistu arpajaisiin ja teet hyvää

Sinä voit nyt auttaa. Osallistu arpajaisiin lunastamalla postitse saamasi arvat. Arpajaiskirjeessä kerrotaan tarkat ohjeet, kuinka arpajaisiin voi osallistua ja miten voitto tulee lunastaa. Arpoja on myynnissä myös verkossa, osoitteessa www.tavara-arpa.fi.

Arpajaisista saatavalla tuotolla järjestämme kurssin lapsisyöpäpotilasperheille ja kurssin perheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää. Mikäli tuottoa saadaan riittävästi, järjestämme kurssin myös hematologista syöpää sairastaville.

Arpajaiset järjestetään Poliisihallituksen luvalla RA/2024/1159. Luvan voimassaoloaika ja arpojen myyntiaika 4.9.–30.11.2024 Varsinais-Suomen, Kanta-Hämeen ja Satakunnan maakunnissa.

Arpoja on myynnissä yhteensä 125 000 kappaletta, ja niiden yhteenlaskettu myyntihinta on 750 000 euroa. Voittoja on yhteensä 25 100 kappaletta, ja niiden yhteenlaskettu arvo on 262 767 euroa. Voitot on lunastettava 29.1.2025 mennessä.

Järjestäjäna on Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ry ja käytännön toimeenpanijana Tavara-arpa ry. Arpajaisten ilmeestä vastaa Good Creative Company.