Loki-lehti on julkaistu

(2.10.2024)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen julkaiseman Loki-lehden tuore numero on ilmestynyt. Lehti jaetaan yhdistyksen toimialueelle ilmaisjakeluna lokakuun ensimmäisen viikon aikana. Lehti on luettavissa myös digitaalisena näköisversiona.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys julkaisee Loki-nimistä lehteä, joka on toinen yhdistyksen julkaisuista. Loki kertoo yhdistyksen sekä sen paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminnasta, syövän diagnosoinnista, kuntoutuksesta sekä tuoreimmista syövän tutkimus- ja hoitotuloksista. Lehden eri aiheisiin paneudutaan niin potilaan ja hänen läheisensä kuin yhdistyksen ja terveydenhoidon ammattilaisten näkökulmasta. Uusimmassa numerossa käsitellään muun muassa seuraavia aiheita:

• Miksi kaikki eivät sairastu syöpään? Turun yliopiston molekulaarisen solubiologian professori Johanna Ivaska selvittää tutkimuksessaan, miten terveen elimistön biologiset rajat estävät tai myötävaikuttavat syövän etenemistä elimistössä. Ivaskan mukaan osa ihmisistä on syövälle vastustuskykyisempiä kuin toiset, ja tutkimuksen avulla hän haluaa selvittää, miksi näin on.
  • Turun yliopiston kirjallisuuden professori Hanna Meretoja johtaa Syövän vastakertomukset -hanketta, joka haluaa antaa syöpään sairastuneille mahdollisuuden kertoa itsensä näköisiä vastakertomuksia, jotka haastavat yhteiskunnassa vallitsevat selviytymiskertomukset. Hankkeen pilottiryhmänä toimii rintasyöpää sairastavien naisten kirjallisuuspiiri, joka aloitti tänä syksynä Turun yliopistollisen keskussairaalan syöpäklinikalla.
  • Pohjalaiset Ritva ja Seppo Hirsimäki osallistuivat keväällä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämälle syöpää sairastavien parikurssille, joka ylitti heidän odotuksensa. Kurssin ykkösasiaksi nousi vertaistuki, jota kolme syöpää sairastanut Ritva kokee saaneensa, mutta myös antaneensa. Hänen puolisonsa Seppo pitää tärkeänä sitä, että myös kuntoutujien läheiset saavat vertaistukea. Syvällisissä keskusteluissa ei vältelty vaikeitakaan aiheita, kuten menettämisen pelkoa. Lue lisää kursseista täältä.
  • Lapsen sairastuminen syöpään ei ole kova koettelemus ainoastaan perheelle, vaan myös muille läheisille. Lähipiiristä voi muodostua vakavan sairauden keskellä korvaamaton tukijoukko. Näin kävi Tiira-Kelan perheen kohdalla kuusi vuotta sitten, kun perheen Alma-tytär sairastui syöpään. Lue lisää perhepalveluista täältä.
  • Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjesti alkuvuodesta vertaistukiryhmän hematologista syöpää sairastaville. Hyvän vastaanoton saaneen ja syksyllä toimintaansa jatkaneen ryhmän ohjaajana toimii oman syöpäpolkunsa vaeltanut Juha Kennovaara. Hänellä todettiin myelofibroosi, pahanlaatuinen verisyöpä, keväällä 2013. Hänestä tärkeintä vertaisryhmäläisille on kuulluksi tulemisen kokemus. Merkityksellistä on myös huomata, että on joku, joka ymmärtää mitä on kokenut ja mitä pelkoja tulevaisuuteen liittyy. Lue lisää vertaistukiryhmistä täältä.
  • Miten luomesi voivat? Jos aurinko on polttanut ihosi useasti, iholle ilmaantuneita luomia ja niiden muutoksia on hyvä tarkkailla. Ihosyöpiä on erilaisia, ja ne kehittyvät iholle usein vähitellen. Jos muutoksia on havaittavissa, luomia on hyvä käydä näyttämässä esimerkiksi Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvontasairaanhoitajille, jotka tekevät tarkastuksia ajanvarauksella Turussa, Salossa ja Loimaalla ja myös Uudessakaupungissa. Lue lisää ihomuutosten tarkastuksista täältä.
  • Turkulainen Marjaana Talonen on julkaissut omakohtaisen kirjan Väistämätöntä, joka perustuu Talosen omiin kokemuksiin. Hänen pojallaan Ossilla todettiin Wilmsin tuumori, johon poika menehtyi joulukuussa 1994.
  • Paimiolainen Leena Järvi yllätti ystävänsä järjestämällä vähän erilaisemmat syntymäpäiväjuhlat. Hän laittoi paikallislehteen yleisen kutsun tulla viettämään 80-vuotispäiviä teatteriin. Lahjapaketteja päivänsankari ei halunnut ottaa vastaan, vaan mahdolliset muistamiset hän pyysi osoittamaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistykselle. Kymmenisen vuotta sitten Leena kaatui pohjoisen hiihtoladulla ja kaatumisen jälkiseurauksena hänen rintansa kipeytyi. Tämä antoi aiheen lääkärissä käyntiin, jossa kävi ilmi hänen sairastavan rintasyöpää.
  • Haluaisitko kehittää Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen palveluja ja toimintaa? Ilmoittaudu mukaan asiakasraatiin, johon ovat tervetulleita yhdistyksen jäsenet sekä muut palveluja käyttävät, kuten läheiset, vapaaehtoiset ja kurssille osallistuneet. Raadin tehtävänä on antaa ideoita ja näkökulmia ja auttaa kehittämään yhdistyksen nykyisiä ja uusia palveluja.

Lisäksi lehdessä kerrotaan yhdistyksen sekä paikallisosastojen ja potilaskerhojen tulevista tapahtumista ja muusta toiminnasta.

Lehden painosmäärä on noin 201 000 kappaletta, ja se jaetaan ilmaisjakeluna yhdistyksen toiminta-alueelle, joka kattaa Varsinais-Suomen. Lehti on luettavissa myös digitaalisena näköisversiona.

Lue vuoden 2024 Loki-lehti verkossa.

Yhdistys julkaisee myös toista lehteä

Tiesitkö, että Lounais-Suomen Syöpäyhdistys julkaisee myös toista, Oma Loki -nimistä lehteä? Vuosittain helmikuussa julkaistava Oma Loki -lehti on yhdistyksen jäsenten oma jäsenlehti. Lehden mukana toimitetaan jäsenmaksulasku sekä jäsenkortti sekä esitellään yhdistyksen matkakerhon koti- ja ulkomaan matkakohteet.

Lehti postitetaan yhdistyksen jäsenille vuosittain helmikuussa sekä jaetaan yhdistyksen sidosryhmille ja yhteiskumppaneille alueellisesti. Lehden painosmäärä on noin 27 000 kappaletta. Lehti ilmestyy myös digitaalisena näköisversiona.

Lue lisää Oma Loki -lehdestä.

Haluaisitko liittyä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi? Jäsenenä olet oikeutettu moniin etuihin – saat esimerkiksi Oma Loki -lehden postitse kotiin sekä alennusta muun muassa Pihlajalinnasta, Mehiläisestä sekä Turun Gynekologikeskuksesta, Viking Linen risteilyistä, Greenstar-hotelleista sekä lukuisista paikallisista jäsenetuliikkeistä. Voit ladata jäsenkortin kännykkääsi, jolloin se kulkee aina mukanasi.

Lue lisää ja liity jäseneksi.