Saattohoitoseminaari Meri-Karinassa

Lisätietoa tapahtumasta

Tervetuloa seminaariin, joka on suunniteltu palliatiivisen ja saattohoidon ammattilaisille, päättäjille sekä muille asiasta kiinnostuneille! Tilaisuudessa esiintyy toimittaja, dokumentaristi Sean Ricks. Tilaisuus on maksuton.

Ilmoittaudu tästä linkistä 31.10. mennessä.

Seminaaripäivän puheenjohtajana toimii Lounais-Suomen Saattohoitosäätiön hallituksen jäsen Outi Akrén.

Päivän ohjelma

Mikä tekee palliatiiviseen hoitoon ja saattohoitoon siirtymisestä niin haastavaa?

• 8.30–9.00 Aamukahvit
  • 9.00–9.15 Aloitussanat pj, palliat. lääket. prof. Outi Akrén
  • 9.15–10.00 Jos en voi leikata, olenko epäonnistunut kirurgina? Gastrokirurgi, LT Hanna Vihervaara
  • 10.00–10.45 Entä jos lopetan aktiivihoidot liian aikaisin, estänkö potilaan mahdollisuuden paranemiseen? Neurologi, LT Jaana Rönkä
  • 10.45–11.30 Milloin on oikea aika tehdä palliatiivinen hoitolinjaus? Syöpälääkäri, LL Vesa Väliaho
  • 11.30–2.30 Lounas
  • 12.30–13.15 Eettistä pohdintaa lääkärin ja hoitajan roolista auttajana ja parantajana Lääketieteellisen etiikan prof. Veikko Launis
  • 13.15–14.00 Miten välttyä hoitamasta potilaita liian pitkään? Syöpäsairaanhoitaja Christina Westerberg
  • 14.00–14.15 Tauko
  • 14.15–15.30 Kuunteleminen supervoimana toimittaja, dokumentaristi Sean Ricks
  • 15.30 Iltapäiväkahvit ja päätös

Kuunteleminen supervoimana

”Olen urallani tavannut ja haastatellut useita satoja ihmisiä: yhteiskuntaluokasta, iästä, työstä tai sukupuolesta riippumatta, kaikilla meistä on tarve tulla kuulluksi. Kuunteleminen ei tarkoita kuulemansa hyväksymistä. Silti meidän jokaisen pitäisi höristää enemmän korviamme. Satojen tuhansien vuosien jälkeen, se on yhä ihmiskunnan paras työkalu oppia itsestämme ja toisistamme.”

Toimittaja, dokumentaristi Sean Ricks

Lounais-Suomen Saattohoitosäätiö on maaliskuussa 1990 perustettu useiden eri tahojen omistama saattohoitotyöhön suuntautunut säätiö. Säätiön harjoittaman saattohoitotoiminnan tarkoituksena on tarjota tukea, tietoa ja toimintaa kokonaisvaltaisesti liittyen saattohoitoon.

Säätiön alkuperäinen toiminta oli laitosmuotoisen saattohoitotoiminnan toteuttaminen, mutta tänä päivänä toiminta on saanut uuden muodon. Toiminta kattaa yhteiskunnallisen vaikuttamisen niin alueellisesti kuin valtakunnallisestikin eri keinoin. Vaikuttamista toteutetaan viestinnällisesti ja erkostoihin osallistuen sekä saattohoitoa käsittelevien tapahtumien järjestämisen ja osallistumisen kautta.

Säätiö tukee taloudellisesti saattohoitoon liittyvää koulutusta ja tutkimusta.

Tutustu Lounais-Suomen Saattohoitosäätiöön.