Ideoi, ehdota ja vaikuta – tule mukaan asiakasraatiin

(2.10.2024)

Haluaisitko tuoda esiin oman näkemyksesi Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen palveluista? Tahtoisitko kehittää tai kenties ideoida aivan uusia palveluja ja toimintoja? Ilmoittaudu mukaan asiakasraatiin! Ilmoittautumisaika päättyy 1. marraskuuta.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys on päivittänyt eettisen ohjeistuksen, jossa huomioidaan sekä sosiaalinen, yhteiskunnallinen että ympäristövastuu. Yhtenä tärkeänä teemana ohjeistuksessa on varmistaa osallistava ja läpinäkyvä päätöksenteko yhdistyksessä. Siksi haluamme lisätä jäsentemme osallistumismahdollisuuksia ja perustaa asiakasraadin kehittämään kanssamme yhdistyksen palveluja ja toimintaa.

Asiakasraadin tarkoituksena on jäsenten ja palvelujen käyttäjien näkemysten esiin tuominen yhdistyksen toiminnan suunnittelussa sekä päätöksenteossa. Asiakasraadin toivotaan toimivan aktiivisena kehittämiskumppanina, joka tuottaa monipuolisia näkökulmia ja ideoita, antaa palautetta ja auttaa kehittämään uusia palveluja.

Kutsumme raatiin 10–20 yhdistyksen jäsentä ja palvelujen käyttäjää, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään yhdistyksen toimintaa. Asiakasraadin vetäjinä toimivat yhdistyksen tuki- ja neuvontapalvelujen vastaava sairaanhoitaja Teija Kemppainen sekä laatupäällikkö Henje Hyppänen-Joutsa. Asiakasraati toimii keskustelufoorumina, jossa käsitellään ennaltasovittuja teemoja. Vetäjien tehtävänä on johdatella keskustelua sekä dokumentoida keskustelun kulkua. Keskusteluista syntyvät johtopäätelmät laaditaan yhteistyössä raatilaisten ja vetäjien kesken, ja ne viedään tiedoksi ja arvioitaviksi yhdistyksen johdolle ja hallitukselle.

Raadin toiminta on tarkoitus käynnistää tulevan talven aikana. Raati kokoontuu neljästi vuodessa arki-iltaisin, ja yksi kokoontumiskerta kestää noin kaksi tuntia. Kukin raati toimii kalenterivuoden kerrallaan, ja uusia raatilaisia haetaan syksyisin. Raatilaisilla on myös halutessaan mahdollisuus jatkaa omaa toimikauttaan ja raadista voi myös erota kesken toimikauden, mikäli esimerkiksi elämäntilanne syystä tai toisesta muuttuu. Raatilaisuus perustuu vapaaehtoisuuteen.

Ilmoittaudu 1.11. mennessä sähköpostitse henje.hyppanen@lssy.fi. Mukaan otetaan 20 ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Kerro ilmoittautumisen yhteydessä, miksi olet halukas osallistumaan raatiin ja millainen suhde sinulla on syöpäyhdistykseen – oletko esimerkiksi jäsen, asiakas, syöpää sairastava, syöpää sairastavan läheinen, vapaaehtoinen tai kurssille tai paikallisosaston toimintaan osallistuva.

Laatupäällikkö Henje Hyppänen-Joutsa
henje.hyppanen@lssy.fi, 02 2657 669